Wat is een QR-code?
Aangemaakt op 9 Augustus, 2022 | Veel gestelde vragen | | in 4 minuten gelezen
Wat is nu eigenlijk een QR-code?
Iedereen in Nederland weet vandaag de dag wat een QR-code is. Deze code is bedoeld om snel informatie te kunnen verschaffen. Tegenwoordig vaak via een smartphone. In de begindagen van de QR was dit echter anders. Er waren toen zelfs nog helemaal geen smartphones.
QR-codes zijn een soort tweedimensionale streepjescode die in 1994 is gemaakt door het Japanse bedrijf Denso Wave om het scannen van componenten met hoge snelheid in de auto-industrie mogelijk te maken.
Meer dan 20 jaar later zijn QR-codes hun aanvankelijke gebruik ontgroeid dankzij hun "Quick Response" om toegang te krijgen tot digitale inhoud in de fysieke wereld, en zijn ze een krachtige mobiele marketingtool geworden.
Door een QR-code te scannen, krijg je direct toegang tot een URL, een vCard, een YouTube-video, een social media-profiel of kan je zelfs een bestand downloaden, een kortingsbon krijgen of een PayPal-betaling uitvoeren.
Het gebruik van QR-codes is oneindig en dat maakt ze zo uniek.
Opkomst en ‘ondergang’
Rond 2010 werd de QR-code een steeds breder gedragen begrip. Steeds meer mensen wisten wat het was en steeds meer adverteerders gingen het gebruiken. In 2012 had 40% van de Nederlanders ooit een code gescand. Daarbij bleef het vaak wel bij eenmalig gebruik. Van echte acceptatie kunnen we nog niet spreken. Adverteerders probeerden met de QR-code de brug te slaan tussen online en offline door QR-codes toe te voegen op abri’s, verpakkingen of andere reclame-uitingen, maar het succes bleef vaak uit.
Nieuwe start van de QR-code
Misschien sta je er niet zo vaak bij stil, maar de QR-code is vandaag de dag overal. Waar de QR-code een stille dood leek te sterven is hij weer helemaal terug van weggeweest. Zo wordt de code niet enkel meer gebruikt om een URL te openen, maar bijvoorbeeld ook om te betalen, het scannen van klantkaarten of het inwisselen van coupons.
De QR-code is in 2022 meer dan enkel een marketingmiddel maar veel meer een technische oplossing geworden voor bijvoorbeeld betalingen of het laten scannen van je kortingscoupon bij de McDonald’s.
Waarom staat de QR-code weer volop in de belangstelling?
Waar het een tijdje de trend was dat marketeers riepen dat de QR-code dood was en NFC het helemaal zou gaan worden, is dat nu niet meer het geval. (Dit laat niet weg dat er misschien een toekomst is weggelegd voor NFC als marketingmiddel.) Er zijn een aantal redenen waardoor de QR-code weer helemaal terug is:
- Grote smartphonefabrikanten zijn het nut van QR-code in gaan zien. Het is voor de consument een stuk makkelijker om een QR-code te scannen. Sinds iOS11 en Android 8.0 bezit de native camera-app standaard een QR-scanner. Hierbij opent de gebruiker zijn camera en scant de code. Deze code wordt direct herkend. Je hoeft geen aparte app (met allerlei reclames) meer te downloaden.
- De camera’s die vandaag de dag in de gemiddelde smartphone zitten zijn van veel hogere kwaliteit dan 10 jaar geleden. Hierdoor hoeft de code niet meer zo groot te zijn, waardoor er op bijvoorbeeld geprinte advertenties meer ruimte is voor het design.
- Vrijwel iedereen beschikt over mobiel internet dat ook nog eens een veelvoud sneller is dan 10 jaar geleden.
- Elk respectabel bedrijf heeft een website die geschikt is voor mobiele weergave. Hierdoor komt de consument zelden nog voor een teleurstelling te staan als hij of zij een code scant.
- De acceptatie van de QR-code door adverteerders en ondernemers is flink toegenomen. Zo is het heel normaal geworden om een QR-code op het terras te scannen om de menukaart te bekijken. Door de pandemie is het gebruik van de code in een stroomversnelling geraakt. Gasten hoeven nu geen menukaart meer aan te raken en ook het contact met de bediening wordt tot een minimum beperkt. Zo werd in de VS sinds het begin van de pandemie een toename gemeten van 750% in het aantal QR-code-downloads. Bedrijven kunnen doormiddel van een QR-code makkelijk door verwijzen naar een review pagina op Google.
- Goed voorbeeld doet goed volgen: waar het voorheen vaak van weinig toegevoegde waarde leek, is dat in de laatste jaren flink veranderd. Het nut werd veel vaker zichtbaar in de praktijk waardoor er een sneeuwbaleffect is ontstaan in het gebruik van de QR-code.
De QR-code is in 2022 helemaal ingeburgerd. Daarbij is het eind van de mogelijke toepassingen nog lang niet bereikt. De wereld wordt in steeds grotere mate ‘cashless’. Digitaal bankieren en betalen in combinatie met de QR-code lijkt dan ook de toekomst te worden.
Waarom jij als ondernemer of marketeer de QR-code moet omarmen
Voor iedereen biedt de QR-code (nog steeds) een groot aantal voordelen. Vaak worden deze echter nog niet volledig benut. De QR-code kan meerwaarde bieden op de volgende manieren:
- Offline kanalen meetbaar maken
- Na het verspreiden van huis-aan-huis-reclame, is het bijvoorbeeld lastig om het succes van deze actie te meten. Als je een utm-code toevoegt aan de URL van de QR-code, kun je in Google Analytics precies zien hoeveel bezoekers jouw actie heeft opgeleverd. Ook kun je zien wat de gebruikers vervolgens op de website hebben gedaan.
- Sla een brug tussen off- en online
- Doordat je kunt meten wat de offline (of online natuurlijk) actie oplevert, kun je de websitebezoekers die uit de campagne komen gaan retargeten. Bijvoorbeeld met de Facebook Pixel. Je kunt deze mensen bijhouden in een doelgroep om online opnieuw te targeten.
- Interesse opwekken door verrassingselement toe te passen
- Als je bijvoorbeeld reclame wil maken voor een nieuw product en gebruik wil maken van offline advertentiemogelijkheden als abri’s, biedt de QR-code de uitkomst. Hierbij kun je gebruikmaken van een verrassingselement waarbij je nog niet weggeeft om welk nieuw product het gaat. Zo wek je interesse.
Het gebruik van een QR-code is natuurlijk nooit een doel op zich. De QR-code bepaalt niet het succes van de campagne. Maar het kan een middel zijn om het succes van de campagne te bevorderen door het op een creatieve manier in te zetten. Hierbij dient de inhoud van de landingspagina prikkelend en uitdagend te blijven waarbij de je de gebruiker niet teleurstelt.