Wat is een QR-code?

Aangemaakt op 9 Augustus, 2022 | Veel gestelde vragen |   | in 4 minuten gelezen

Wat is nu eigenlijk een QR-code?


Iedereen in Nederland weet vandaag de dag wat een QR-code is. Deze code is bedoeld om snel informatie te kunnen verschaffen. Tegenwoordig vaak via een smartphone. In de begindagen van de QR was dit echter anders. Er waren toen zelfs nog helemaal geen smartphones.


QR-codes zijn een soort tweedimensionale streepjescode die in 1994 is gemaakt door het Japanse bedrijf Denso Wave om het scannen van componenten met hoge snelheid in de auto-industrie mogelijk te maken. 

Meer dan 20 jaar later zijn QR-codes hun aanvankelijke gebruik ontgroeid dankzij hun "Quick Response" om toegang te krijgen tot digitale inhoud in de fysieke wereld, en zijn ze een krachtige mobiele marketingtool geworden.

Door een QR-code te scannen, krijg je direct toegang tot een URL, een vCard, een YouTube-video, een social media-profiel of kan je zelfs een bestand downloaden, een kortingsbon krijgen of een PayPal-betaling uitvoeren.

Het gebruik van QR-codes is oneindig en dat maakt ze zo uniek.


Opkomst en ‘ondergang’

Rond 2010 werd de QR-code een steeds breder gedragen begrip. Steeds meer mensen wisten wat het was en steeds meer adverteerders gingen het gebruiken. In 2012 had 40% van de Nederlanders ooit een code gescand. Daarbij bleef het vaak wel bij eenmalig gebruik. Van echte acceptatie kunnen we nog niet spreken. Adverteerders probeerden met de QR-code de brug te slaan tussen online en offline door QR-codes toe te voegen op abri’s, verpakkingen of andere reclame-uitingen, maar het succes bleef vaak uit.


Nieuwe start van de QR-code

Misschien sta je er niet zo vaak bij stil, maar de QR-code is vandaag de dag overal. Waar de QR-code een stille dood leek te sterven is hij weer helemaal terug van weggeweest. Zo wordt de code niet enkel meer gebruikt om een URL te openen, maar bijvoorbeeld ook om te betalen, het scannen van klantkaarten of het inwisselen van coupons.

De QR-code is in 2022 meer dan enkel een marketingmiddel maar veel meer een technische oplossing geworden voor bijvoorbeeld betalingen of het laten scannen van je kortingscoupon bij de McDonald’s.


Waarom staat de QR-code weer volop in de belangstelling?

Waar het een tijdje de trend was dat marketeers riepen dat de QR-code dood was en NFC het helemaal zou gaan worden, is dat nu niet meer het geval. (Dit laat niet weg dat er misschien een toekomst is weggelegd voor NFC als marketingmiddel.) Er zijn een aantal redenen waardoor de QR-code weer helemaal terug is:

De QR-code is in 2022 helemaal ingeburgerd. Daarbij is het eind van de mogelijke toepassingen nog lang niet bereikt. De wereld wordt in steeds grotere mate ‘cashless’. Digitaal bankieren en betalen in combinatie met de QR-code lijkt dan ook de toekomst te worden.


Waarom jij als ondernemer of marketeer de QR-code moet omarmen

Voor iedereen biedt de QR-code (nog steeds) een groot aantal voordelen. Vaak worden deze echter nog niet volledig benut. De QR-code kan meerwaarde bieden op de volgende manieren:

Het gebruik van een QR-code is natuurlijk nooit een doel op zich. De QR-code bepaalt niet het succes van de campagne. Maar het kan een middel zijn om het succes van de campagne te bevorderen door het op een creatieve manier in te zetten. Hierbij dient de inhoud van de landingspagina prikkelend en uitdagend te blijven waarbij de je de gebruiker niet teleurstelt.


Bijgewerkt op 9 Augustus, 2022